Ну що, через чотири місяці від закриття попереднього сезону, новий сезон можна вважати офіційно відкритим =)
Уперше на моїй пам’яті прогнози погоди не підкачали, тому погодній пісєц ми зустріли підготовленими у міру можливостей.
Ми, звісно ж, виявились єдиними відморозками, які не засцяли мочити пердаки в такий дубак, тому вийшло зацінити унікальне явище - безлюдні Мигійські у високу воду )
Звичайно, були певні накладки під час виїзду і приїзду (див. відоси нижче), але критичного впливу на тренувальний захід вони не спричинили.
Вода, як і прогнозувалось, була досить високою, усі так чи інакше зацінили півтораметрові вали, непогані бочки, прижими та бистротоки. Дехто зацінював це все безпосередньо з води через оверкілі і випадання з катамаранів, решта намагалась зацінювати воду з плавзасобів
Дехто ламав весла (успішно), дехто намагався розбирати катамаран в порозі (з перемінним успіхом), дехто кізячився (когось рятував скіпідар, когось - купа шмоток, когось - фізичні навантаження, когось - сталеві яічмани, когось ніщо не рятувало
), коротше кажучи все пройшло в найкращих традиціях. Я дуже радий, що ніхто з учасників не здох, бо через це їм довелось би пропустити підготовчі заходи і я не зміг би їх взяти на Умбу.
З приводу відео- та фото-фіксації - сталась чергова пічаль, фотік ми взяти провтичили, а батарея камери здохла від холоду, відзнявши багато безтолкового матеріалу (напр. багатохвилинні розмови про жизнь, про оверкілі і про самосплави) та мало толкового (по-суті - два повних проходження порогу і шматки по дрібницям). Плюс виявилось, що кут нахилу камери, придатний для зйомок на гірських лижах, не дуже підходить (дуже не підходить) для зйомок порогів з катамарану, через високу посадку горизонт виходить надто високо
За лінком під номером 3 відосик, проходження великого мигійського + Інтеграл на К-2 з Дашею. Звернете увагу на 2.34, прохання до екіпажу К-4 сказати, Вілена ще на каті чи вже ні, бо я щось не розберу
Цей і два по виїзду - тут:
http://www.ex.ua/view_storage/506003671826
Усім дякую, братани.
А тепер, після тривалої перерви, обіцяні організаційні висновки
1. Транспорт
1.1. Треба в подальшому напрацьовувати базу контактів водіїв, Ромі, Ані, Толяну варто скооперуватись та викласти це все діло в спеціальну тему, поповнюючи її у майбутньому. Відмова водія за день до виїзду могла б запросто зірвати тренувальний захід.
1.2. Усі мали змогу зацінити вплив жестякових погодніх умов на приїзд та виїзд, висновок - завжди дивитись прогнози не лише на сам похід, а і на маршрути пересування транспортом.
1.3. Практика показала, що для подібних тренувальних виїздів з фіксованою стоянкою варіант з закиданням шмоток на день в бус є оптимальним, якщо всі учасники плавають. На млині можна обійтись без цього і тримати фіксований табір у зв"язку з коротким обносом, правда стоянки там не дуже прикольні (але цілком можливі).
1.4. Не перший раз виправдовує себе (і буде використовуватись в подальшому) система компенсації вартості проїзду в орендованому автобусі з боку людей, які записались до участі і після цього відмовились.
2. Підготовка тренувального заходу та його проведення
2.1. Вважаю, що варто в подальшому для кожного тренувального заходу складати більш детальну (розгорнуту) програму з варіантами "максимум" та "мінімум", відсутність такої детальної програми на мою думку призвела до нерівномірного характеру досвіду, набутого учасниками (для прикладу - в перший день кількість проходжень порогу коливалась у різних учасників від 2 до 9 разів). Мінімальним чином були відпрацьовані рятувальні роботи (зате всі рази - по-справжньому рятували
), багато учасників не відпрацювали технічні прийоми греблі (підтягування, зацеп), не усі достатньо засвоїли техніку заходу в улово, траверсу струї, руху кормою тощо. Більшість учасників не мають достатнього досвіду рят. робіт та самосплаву. Тут є над чим працювати, хотілось би на тренувальних заходах, що передують Черемошу, закрити ці прогалини, відповідальність за недостатню ефективність тренувального заходу лежить на керівникові заходу та спричинена невідповідністю частини плавзасобів поставленим цілям.
2.2. В рамках залучення новачків до тренувальних заходів подібної складності, обов"язком керівника має бути проведення детального інструктажу з техніки безпеки та надання достатньої кількості теоретичних матеріалів для ознайомлення. Перед випуском таких осіб на воду керівник має пересвідчитись в достатній теоретичній підготовці вказаних осіб.
2.3. К-2 однозначно є необхідним плавзасобом для технічних тренувальних виїздів.
2.4. Необхідно прийняти рішення щодо рамок примусу учасників тренування до участі самому тренувальному процесі (проходженні порогів тощо). Справа в тому, що вказані тренувальні заходи проводяться для підвищення технічного рівня осіб, що планують взяти участь у серйозних походах, тому ситуація, коли учасник тренування відмовляється від проходження порогів та іншої активності є ВКРАЙ НЕПРИЙНЯТНОЮ та, по-суті, може бути прирівняна до відсутності такої особи на тренувальному заході.
2.5. При використанні неперевірених плавзасобів на тренуваннях, команду таких плавзасобів на перші рази необхідно формувати з найбільш досвічених учасників групи.
2.6. Вкотре допущено помилки при підготовці командного спорядження перед заходом - це стало причиною відсутності одного рят. кінця в командному спорядженні, що призвело до неможливості страховки людини в одній з аварійних ситуацій. Окрім того, частина завдань (пошук прокатних катів, заправка балонів, підготовка іншого спорядження) не були виконані завчасно, провина за що лежить на керівникові заходу, який взяв на себе функції координатора при підготовці спорядження.
3. Спорядження
3.1. Продемонструвала свою вкрай високу надійність та комфортність для суворих погодніх умов наступна система одягу:
- термобілизна, верх і низ, за бажанням - додатково плавки, флісова білизна;
- неопреновий гідрокостюм (достатньо 3 мм низу, 2 мм верху), гідрошкарпетки (тут багато залежить від фізіологічної холодостійкості, особисто мені за рахунок зручно та щільно прилягаючого взуття було комфортно більшість часу у 2 мм., проте більшість учасників вказували на необхідність більш товстих шкарпеток);
- флісова кофтина;
- нейлонові штані та верх (верх може бути мембранним або силіконовим);
- шапка або зимовий баф під шолом, баф на шию;
- неопренові або якісні флісові рукавиці;
- шкіряні або інші високі черевики (по кісточку) з товстою підошвою, адекватного розміру, не великі і не тиснучі.
За потреби може здійснюватись додаткове утеплення флісовими штанями, шкарпетками та другою флісовою кофтиною, на зупинках рекомендоване утеплення курткою.
За наших умов (-6 градусів, вітер 8-9 м/с, фізіологічне відчуття температури - близько -16) при такій системі утеплення проблеми виникали як правило з пальцями на ногах (зігрівання відбувалось на обносах) а також з долонями - усі види флісових рукавиць замерзали та втрачали термоізоляційні функції, єдиним ефективним видом утеплення долонь були лише неопренові рукавиці. Комбінації декількох пар перчаток, флісові рукавиці зі зйомним верхом та ін. не можуть виступати повноцінним засобом для утеплення рук за таких температур. Неефективно себе продемонстрували неопренові черевики на резиновій підошві, навіть за умови утеплення додатковими шкарпетками, ноги учасників в таких черевиках мерзли (крім Матроса, який натер їх скіпідаровою маззю, на інших учасників скіпідарова мазь жодного ефекту не мала
)
3.2. Особливу увагу треба приділяти вкрай швидкому замерзанню спорядження, оскільки його неминуче намокання зумовлюється фактом проходження перешкод, а замерзання відбувається під час перерв та обносів. Таке спорядження в подальшому досить тяжко розморозити з усіма випливаючими незручностями.
3.3. Повторюсь, але усім учасникам рекомендується за низьких температур вдягати неопренові гідрокостюми на термобілизну, це істотно підвищує рівень комфорту як при вдяганні так і при використанні.
3.4. З позитивного боку продемонструвало себе накриття наметів додатковим тентом (тент від Гроба достатній для повноцінного накриття наметів 3+1 та 2+1, що поставлені впритул один до одного). Додатково, звичайно, треба вживати заходи по пошуку вітрозахищеної стоянки.
3.5. Добре себе зарекомендувала ночівля трьох людей середньої та невеликої комплекції у зшивці з двох спальників-коконів, незважаючи на деякі незручності з розташуванням ніг, утепленням середини спальника та розстібанням блискавки, вказаний спосіб утепленої ночівлі, за потреби, використовуватиметься і в подальшому.
3.6. Саморобна колінна посадка потребує подальшого доопрацювання, спрямованого в першу чергу на збільшення об"єму сидушки та способу закріплення набедрених ременів. В цілому конструкція видається перспективною та однозначно кращою, ніж сидіння на балонах "верхи".
3.7. Укріплення Щуки дюралевими трубами по бортам себе показало непогано і додало жорсткості, але ці труби бажано додатково фіксувати для уникнення їх випадіння.
3.8. Новий клубний К-4 показав себе з досить негативного боку, поєднання таких недоліків, як спускання, кріплення повздовжних елементів рами на шнуровці замість кишень, низька жорсткість балонів та неможливість накачування їх до високого тиску, а також недостатньо міцне зкріплення рами резинками, призвело до двох аварійних ситуацій та створювало ризик таких ситуацій і в подальшому. Необхідно або вживати заходи по збільшенню поперечної та повздовжної жорсткості рами, ліквідації причин спускання балонів, обладнання катамарану колінними посадками, або не рекомендувати використання катамарану для спортивних заходів на перешкодах другої категорії складності та вище.
4. Розкладка
4.1. З позитивного боку себе зарекомендували лавашево-ковбаскові перекуси для автобусу, а також використання для харчування в транспорті сухих продуктів, споживання яких не забруднює салон (і може ефективно виступати у якості закуски до півчаги
)
4.2. Варто в подальшому використовувати бургери у якості сухих перекусів, пробувати різні варіації інгридієнтів.
4.3. Добре себе показала молочка з варенням, але, судячи з усього, варто збільшити порцію (або ж усі просто були дуже голодні після попереднього дня).
4.4. Від дорогих рибних консерв у маслі я б, мабуть, відмовлявся, хоча тут варто опитати інших учасників.
4.5. Прохання до завгоспа - проаналізувати думки учасників та підготувати на їх основі власні висновки (можна викласти у закритий розділ або надати мені особисто), в т.ч. зачепити питання супів, спецій, кількості солодкого, проаналізувати людино-норми у грамах тощо.